Rubriky
Blog

Stručná historie graffiti ve světě i u nás

Graffiti lze bezesporu chápat jako umění, přesto je mezi veřejností vnímáno spíše negativně. I tak můžeme v současné době říci, že se jeho reputace zlepšuje. Je to jednak dáno tím, že první česká graffiti generace je již dávno dospělá a graffiti stále vnímá jako součást městské subkultury a za druhé, že doby nesmyslných „tagů“ ničících cizí majetek, jsou již dávno pryč. Graffiti zkrátka patří k městu stejně jako veřejná doprava a iniciativa mnoha zastupitelů, kteří rozhodli o legálních plochách ve mestěch, je rozumným kompromisem pro rozvíjení umu umělců se sprejem v ruce. Jak ale takové graffiti vznikly?

Šedesátá a sedmdesátá léta v USA

První tagy se objevovaly v americké Filadelfii v 60. letech minulého století, ale za prvním jakýmsi proslavením tagů stál newyorský writer Taki 183. Tento mladík pracoval jako doručovatel a při práci se bavil tak, že značkoval zdi svým pseudonymem, který zakončovalo číslo popisné jeho domu. Později pro New York Times uvedl, že jej inspiroval nápis Julio 204, který vídal v ulicích.

Právě zmiňovaný newyorský plátek si všiml zvláštní záliby mladého muže a reportérům se jej podařilo vypátrat. Po rozhovoru s ním zažilo graffiti nesmírný boom nejprve v New Yorku a poté snad v celém světě. S trochou nadsázky tak můžeme tvrdit, že sprejery vytvořili novináři.

Jenže z nevinné zábavy se stal vandalismus. Poškozené vagony metra, počmárané nové zdi. To vše vedlo k rychlému potírání writerů a ti tak v podstatě vstoupili do ilegality.

Česko nezůstalo dlouho pozadu

V Česku, respektive v Českoslovenku, se první tagy začaly objevovat už v 80. letech. Mladí umělci i vandalové se ale naplno projevili až v poslední dekádě minulého tisíciletí. Většinou je spojoval hip hop.

Zajímavý je rozhodně estetický vývoj tohoto pouličního umění. Zpočátku šlo převážně o tagy, tj. podpisy writerů. Postupem času se ale začaly objevovat malby hodné poklony.

Po přelomu milénia si začali i zastupitelé prakticky všech větších měst uvědomovat, že represe k vymýcení graffiti nikam nevedou, a tak se začaly vyčleňovat legální plochy pro beztrestnou tvorbu pouličních umělců. Zpravidla jde o šedé opěrné zdi nebo zašlá zákoutí, která v podstatě graffiti zkrášluje. Z nudných ploch je tak živá a neustále se měnící galerie. Současně alespoň částečně skončilo zbytečné poškozování cizího majetku a graffiti tak začíná být tolerováno stále větší částí populace.

Na našich stránkách si můžete prohlédnout legální plochy v Plzni i jejich proměnu v čase. Stejně tak jako se mění tvář města, mění se tvář těchto zákoutí, mezi kterými lze objevit skutečně velkolepá díla.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *